Már 10 éve nem volt önálló Batman-film. 10 éve, hogy Chris Nolan és Christian Bale egy olyan befejezéssel zárta le trilógiáját, amely lezárta ugyan a történetet, de szándékosan homályos volt Batman sorsát illetően. Azóta Batman a DCEU része, szuperhőssé vált, akit a barátai is segítettek egy kicsit, változó eredménnyel. Ugorjunk azonban 2022-be, és a mostani Batman a nagyvásznon már magányos. A DCEU-tól és annak minden terheitől megfosztva a Sötét Lovag mítoszának egy briliáns, elgondolkodtató, és brutális változatát kapjuk.
Egyértelmű, hogy Matt Reeves rendező és Robert Pattinson denevérje egy merész új korszakot jelez a Denevérember számára. Íme 5 dolog, amit tudnunk kell…
Megjegyzés: igyekeztünk a lehető legspoilermentesebbek lenni.
A Batman
A Batmanben egy olyan hőst láthatunk, aki még csak most találja ki önmagát. Alvilágszerte ismert személyiség, de még nem félik igazán. Bár néhányan ismerik a közelmúlt történeteiből, a róla szóló említésnek még nincs olyan ereje, hogy félelmet keltsen az ellenségeiben. És ez a Batman egyik lényeges része.
A mítoszépítést nyers erővel vezetjük be. Robert Pattinson talán nem a legkeményebb szuperhőst alakítja, de a harcstílusa telitalálat. Minden ellenfelét, a legpitibb bűnözőtől kezdve egészen a szervezett bőnözés legtetejéig elemi erővel nulláza a földig.
Batman akiben nem bízik senki
A Batmanben van egy jelenet, amire már a trailer is utal, amikor James Gordonnal együtt érkezik egy helyszínre. A csizmája dübörög, ahogy átvonul a szobán. Az összes rendőr a kíváncsiság és a teljes megvetés keverékével néz rá. Ez a Robotzsarut idézi, amikor először mutatkozik be és a „kollégái” gyanakodva néznek az új fiúra.
Ez Batman, a bűnüldözés új arca Gothamben és még nem sikerült elnyernie az ügyeletes zsaruk bizalmát. Ez a gondolat az egész filmben végigvonul és Gordon Batmanhez fűződő viszonyát is alátámasztja – bízik benne, ami nem biztos, hogy megvan abban a rendőrségi osztályban, amelynek része. A Batmannel való kapcsolata egy óriási szerencsejáték, aminek meg kell tartania az erejét, hogy kifizetődjön.
A The Batman gonosztevőitől feláll a hátadon a szőr (ha nincs, akkor is)
A Riddler a Batmanben a legfélelmetesebb Batman-gonosz, akit eddig láttunk. Jelenléte az egész filmben fojtogató. A Zodiákus és a Se7en gyökereiből táplálkozó, zseniálisan gyomorforgató mánikáus szociopata. Egy David Fincher stílusában képregényformába öntött gonosztevő.
Paul Dano remekül alakítja a Riddlert, az alakítása egyszerre sokkoló és magával ragadó. Könnyen érthető, hogy Reeves miért választotta a Riddlert, hiszen a Batman nyomozói gyökereire akart játszani.
Ami a Pingvint illeti, Colin Farrell felismerhetetlen a gengszter szerepében. A sminkje teljesen természetes, egyszer sem ötlik fel a nézőben, hogy egy kipingált tagot lát a vásznon. A Pingvin karaktere teljesen megformált, szorosan képregényeken nyugszik, de vannak benne utalások a Keresztapa Fredójára és a többi karakterre is, amelyekre épül. Ő az alkalmi komikai feloldás is egy olyan filmben, amelynek nagyon kevés könnyed pillanata van.
A The Batman egy sötét történet
Az eddigi legsötétebb Batman film. Pokolian zsigeri. A nyitójelenettől a végkicsengésig nem hagyja magát elengedni egy másodpercre sem. Az egész filmet áthatja az előérzet – a Riddler tervével keltett szorongás minden egyes jelenetben visszaköszön.
Gotham nincs jó helyen. Batman és Bruce Wayne a pokoli kettőség súlya alatt szenved. Az önbíráskodó lét súlya megviseli, éjszakai „munkája” pedig visszahúzódóvá teszi őt.
Ez az időjárásban is megmutatkozik, az állandóan esős Gotham szánalmas csalódottsága mellett Alfred (Andy Serkis komor alakítása) arcára kirajzolódik a valódi fájdalom. Tehetetlennek érzi magát, hogy segítsen Wayne-nek kilábalni ebből a szakadékból, amelybe a körülmények és saját maga taszította önmagát. Lehet, hogy Reeves komor világot teremtett, de ő és Greig Fraser operatőr gyönyörűen fényképezték le. Az egész film noir-szerű hangvételét gyönyörű felvételek tarkítják. A vörös a kulcsszín, a mindenhol leselkedő neon vészjelzés.
A The Batman egy epikus történet
Ahhoz képest, hogy a film (az eredeti pletykák ellenére) nem a Batman eredettörténete, mégis jó alapot ad a karakternek. A történet gerince egy bonyolult detektívtörténet, amelyet számtalan szál övez és fon körbe, hogy a végén összeálljon egy nagy egésszé. De némelyik így is befejezetlen, vagy kibontatlan marad.
Az egyik csúcspont azonban Batman és a Macskanő kapcsolata. Zoë Kravitz remekül hozza a szerepet. A karaktere legalább annyira illik Gothambe, mint Batman. A jeleneteik időnként a bizalmatlanságtól kínosak, hiszen próbálják kitalálni, hogy mindketten hová tartoznak, de ez csak fokozza a köztük lévő kémiát.
Selina Kyle elengedhetetlen része a cselekménynek, és hihetetlenül jó együtt látni őket a vásznon.
The Batman: Összegzés
Matt Reeves egy sötét, két lábbal a földön álló Batman-történetet alkotott, amely néhol a Sin Cityre, néhol pedig Zack Snyder „másik” szuperhősfilmjére, a Watchmenre emlékeztet – Wayne hangja Rorschach kavicsos életfelfogását idézi. Egy nihilista Batmant ábrázol egy széthullott világban, aki egy olyan gonosztevőt próbál elkapni, aki őszintén szólva félelmetes. A korhatár-besorolás ellenére (az Egyesült Államokban PG-13, az Egyesült Királyságban 15) ez a film időnként kemény, de brutális szépséggel is teli. Ez egy olyan Batman-film, mint eddig egy sem és alig várjuk, hogy lássuk, merre folytatódik a történet.
forrás: shortlist