„Daenerys remegett. Az a tél fagyos leheletétől és a méregtől egyszerre. A Tyrell lovagok átsöpörtek a Dothraki hordán, nem kímélve senkit. A könnyű fegyverzetű harcosoknak esélye sem volt a nehéz páncélos harcosok brutalitásával szemben. Ha nem tesz valamit, elveszti a csatát és számtalan bátor testévért.
Ahogy Daenerys úrrá lett a testét gyötrő remegésen, úgy úrrá lesz a Tyrelleken is. Tudta, hogy győzni fog! Felégeti őket a sárkányaival!
Dracarys! – üvöltötte.”
Valahogy így zajlott az utolsó Trónok Harca LCG partim, ami egyben az első győztes partim is volt. Nem szégyen sokszor kikapni, tanulni kell ezt a játékot is. Sok kiváló szereplő hullott már el miközben igyekezték megszerezni a Vastrónt.
Mi az az LCG?
Egy HBR. Azaz Három Betűs Rövidítés, amely kártyajáték típusú társas szórakozását ígéri. Azaz a dobozban nem találunk majd táblát vagy kis figurákat, de annál inkább jelzőket (token) és sok-sok gyönyörű kártyát. Régebben nagy divat volt a CCG vagy TCG (ami egy másik HBR;)), azaz a gyűjtögetős kártyajáték, ahol Lutra album módjára a vakszerencsére és a pénztárcának (főleg erre) bíztuk, hogy pontosan milyen lapjaink lehetnek. Az LCG másik irányból közelít: mindig tudjuk mit veszünk. Természetesen ha versenyezni akarunk, akkor itt is szükséges lesz a nagyobb címletek felé nyúlni, de nem összehasonlítható a költségvonzatuk.
A GoT LCG egy hihetetlen profi alapdobozzal nyit, amely tartalmaz mindent, hogy akár 6-7 en is meginduljunk demó szinten a Vastrónért és ne legyen valamelyik játékos sokkal erősebb. Direkt írom, hogy Demó szinten, mivel mint sok kiegészítős FFG játéknál (lásd. X-Wing) bizony szükséges lesz további alapdobozokra vagy kiegészítőkre.
A hét kártyakirályság
Ami igazából 6+1+1 frakció. A hat – könyvekben is igen aktív – ház (Lannister, Stark, Greyjoy, Baratheon, Martell és Tyrell) mellé megkapjuk a jeges Fekete őrséget és a Targaryeneket a fancy sárkányokkal, hogy visszavegyük ami sosem volt a miénk!
Tehát minden játékosnak választania kell egy házat amelyet irányítani fog. Természetesen minden családnak megvan a maga sajátossága, mehetünk mérgezni a Martelekkel vagy lovagjainkkal legázolhatunk mindenkit a Tyrellekkel, de a korábban említett sárkányok is hozhatnak tüzet a játékba.
Ha megvan az aktuális kedvencünk, akkor két lehetőségünk van: Választunk egy másik házat magunk mellé akik szintén mellettünk fognak küzdeni, vagy nem osztozkodunk és egyedül veselkedünk a játéknak, viszont kapunk egy agenda kártyát amely erősíti a népünk.
A lapok
Mivel gyakorlatilag nincsen más a játékban, a lapok a legfontosabbak Westeroson. A kártyák jelképezik a különböző eseményeket, karaktereket, helyszíneket, tárgyakat stb. Saját tulajdonságokkal rendelkeznek, van költségük, egyedi tulajdonságaik, hatásuk és szép grafikájuk. Ha megvan, hogy melyik házat visszük harcba, akkor ezekből kell minimum hatvanat kell összeválogassunk és 7 speciális kártyát.
Plot kártyák
Ezek jelképezik a stratégiánk és a globálisabb eseményeket. Három fő tulajdonságuk van: Arany – mennyi zsetont hoz a konyhapénzbe, kezdeményezés – azaz mennyi a kávé értéke, ez határozza meg a sorrendet a körben, Claim – mekkora veszteséget/nyereséget okoz majd egy Kihívásunk. Mindegyik Plot rendelkezik kulcsszavakkal is, ami a karakterekre, eseményekre lesz hatással ( pl. Tél – Winter). A legfontosabb hatás – nyilván – az apró betűs rész a lapon. Kikereshetünk egy hőst, elforgatunk egy gonosz ellenséget stb. Hét darabot kell összeválogassunk a paklink mellé, ami erősen meghatározza majd a játékunk, mivel nem véletlenszerűen kerülnek majd játékba, hanem mi dönthetjük el, hogy az adott körben melyik érvényesüljön a még nem használtakból. -1 a szerencsének!
Karakterek
Karakterből lesz a legtöbb a paklinkban. Nyilván kell a tömeg, egy faluval nem tudjuk megszerezni a világuralmat. A sorozatból és könyvekből legtöbb ismert arc feltűnik a lapokon felölelve a teljes érát. Na most ez érdekes helyzeteket eredményezhet, mivel Edd Stark simán összeborulhat Joffrey-val vagy a Sárkánykirálynővel, hogy megszerezzék Királyvárat. Aki már játszott ilyen játékokkal ezen nem fog megakadni (X-Wingben a közelgő új kiegészítő után, simán mehet Darth Vader Kylo Ren egy csapatban), aki mégis morgolódna ezen az fogja fel alternatív valóságnak, ahol minden az első könyv első betűjénél indul.
Minden karakter pénzbe kerül, amit többek közt az előbb említett Plot kártyákból tudunk fedezni. Nyilván minél táposabb, annál drágább. Egyszerű szolgát egy aranyér bérelhetünk, míg a Hegyért hét pénzt kell fizetni, hogy elkenje a Starkok száját.
Kártyanépünk mindegyike rendelkezhet három képességgel, amelyeket a megfelelő Kihívásokban használhat. Kard értéke a katonai, a szem az intrika, míg a korona hatalom típusú eseményeknél jön majd jól. Mint mindig, az a jó ha minél nagyobb és több van. Bal alsó sarokban láthatjuk a karakter erejét, amit majd a Kihívások során használni fog.
Természetesen itt is az apró betű a lényeg. Vicces tulajdonságokkal rendelkezhetnek az embereink: csinálhat pénzt, kinyírhat valakit, lapot húzhatunk stb. Általában itt dől el, hogy ár/értékben megéri-e paklinkban vagy nem.
Helyszínek
Királyvár, Fal, Essos, Deres… van itt minden! Mindegyik háznak megvan a saját otthona, kastélyai és földjei amelyek általában az adott ház játékstílusához illik, de vannak semleges területek amiket bárki birtokolhat. Szintén van „építési” költségük és a karakterekkel szemben itt csak az apró betűs rész számít. Elfoglalni vagy lerombolni csak speciális kártyákkal vagy hatásokkal lehet, hiába a rombolás nem, csak az ölés divat Westeroson.
„Csatolmányok”
Írhattam volna tárgyakat is, mivel kardok, lovak és páncélok ide tartoznak, de a különböző betegségek, mérgek, titulusok szintén. Ez egy gyűjtőtípus amivel a karaktereink tudjuk erősíteni, vagy az ellenfél galád cselszövőit gyöngíteni (akár temetőbe tenni). Megmérgezhetünk valakit, vagy lecsukhatunk, esetleg kinevezhetjük királynak.
Események
Az igazi gennyóságok tárháza. Felégethetünk vagy felturbózhatunk valakit, vagy éppen az ellenfél hatását tudjuk semlegesíteni. Fontos tulajdonságuk, hogy a hatásuk egyszeri és nem maradandó (hacsak nem intéz el valakit a hatás) és szintén pénzbe kerülnek. Néhány kell a paklikba.
Ki mer velem kiállni?!
Ha kész a paklink, akkor indulhat is a játék. A cél nem az ellenfél eliminálása, hanem 15 hatalompont összegyűjtése amivel megszerezzük Westerost. Természetesen az ellenfél arcának átrendezésével is előrehaladunk, hiszem akadályozzuk a pontszerzését, de akár „nem törődve” a másikkal gyűjtögethetjük a trónra-valót.
Induláskor 8 arany értékben dobálhatunk fel az asztalra dolgokat, amit az ellenfél nem lát. Tehát nem 0-ról indul a küzdelem, ami egy nagy eltérés a szokásos kártyajátékokhoz képest, hanem már vannak lemészárlásra váró karakterek/helyszínek Westeroson. Új csatlósokat minden kör megfelelő fázisában tudunk „megvásárolni”, azaz az asztalra helyezni. Fontos, hogy mindenki 0 hatalomponttal indul.
Különböző hatásokon át is szerezhetünk pöttyöket a házunknak, de a legfontosabb módja és eleme a játéknak a Kihívások. Minden játékos a saját körében – normál esetben – három kihívást indíthat, ahol a megfelelő képességgel (ikont) tud beugrani egy vagy több karakterünk. Ha mi összesen nagyobb erejű karaktereket forgatunk rá mint az ellenfél, akkor megnyertük a konfliktust.
Katonai: Ebben az esetben a másik oldalról leesik egy vagy több karakter.
Intrika: Lapokat dobhatunk az ellenfél kezéből.
Hatalom: Elveszünk a másiktól pontokat és megkapjuk mi.
Ha mi kezdeményezzük a Kihívást és az ellenfél nem vesz benne részt, akkor szintén kapunk egy hatalompontot.
Mi döntjük el, hogy milyen sorrendben indítjuk a fenti Kihívásokat és szintén nálunk a kulcs, hogy kit küldünk (vagy nem). Nem mindegy, hogy mi kezdünk vagy sem, mivel aki elment már védekezni (Kimerült), az már nem tud elmenni még egyszer (persze vannak kártyák és hatások, hogy „de mégis”).
Győzelem vereség esetén, a különböző hatások (karakter, helyszín, esemény stb.) ami erősen befolyásolja a játékot. Van aki az ellenfél karaktereit henteli, de olyan is aki győztes Kihívások esetén ontja a hatalompontokat.
A kör végén még nyerhetünk egy pontot, azok a karakterek akik „állva” maradtak, azaz nem csináltak semmit (vagy visszaálltak) összesen erősebbek mint az ellenfél ilyen karakterei, akkor rakunk egy jelzőt a házkártyánkra.
King of the Deck!
Számtalan módja létezik a játék megnyerésének. Minden ház kicsit más játékstílust követel. Vannak építkező, harcos vagy intrikus jellegű házak, így érdemes kipróbálni mindegyiket mielőtt megtaláljuk a saját hangunk. Nem biztos, hogy a filmben legszimpatikusabb ház vagy karakter lesz az aki végül mellettünk marad a kedvenc csomagunkban. Mivel nem örökre tesszük le az esküt és minden csomag tartalmaz lapot minden házhoz, így könnyen változatossá tehetjük a játékot ha néha házat váltunk, de egy frakción belül is számtalan lehetőség van építkezni. Szinte végtelenné növeli a lehetőségek számát, hogy lehet keverni a házakat, így a gyengeségeink betömhetjük a másik erősségeivel. A lehetőségek határtalanok!
Ha elsőre soknak is tűnik a szabály, az asztalon azonnal összeáll a nagy terv és az értelem. A játék lehetőséget ad a kocakirályoknak, de a nagy sztratégoszoknak is, hogy kipróbálhassák magukat. Csak ajánlani tudom!
Viszonylag fiatal még a játék, nem kell 200 kiegészítőt megvenni, hogy tudj játszani akár versenyszinten is, de ha van kedvenc házunk/stílusunk akkor nem is kell majd mind.
A játékot többen is lehet játszani, igazi társasjátékká is alakítható az úgynevezett Melee módban, de ez már a következő történet….
Természetesen a Geekhubon hozzájuthatsz a Westeros nagyjaihoz az alapdobozban és a kiegészítőkben és keress minket ha játszópajtásra vágysz!:)