Az Ismert Világ térképe, Földrajz, Trónok Harca & Game of Thrones

Trónok Harca: Az Ismert Világ térképe

George R. R. Martin lélegzetelállító világot teremtett meg A Tűz és Jég dala köteteivel: nemcsak évezredeket felölelő történelmet, sokszínű kultúrát kreált, hanem egy hatalmas világot, változatos tájakkal, melyeket teljesen átjár a rajta élő nép kultúrája. A GeekHub eddig is igyekezett az egyes népszerű sorozatokhoz és filmekhez ismertetőket közzé adni, és ez nincs máshogy a Trónok Harca esetében sem.

Hol van Deres, vagy Királyvár? Miért nehéz eljutni a Vas-szigetekről Rémvárba? Mekkora utat tett meg Melisandre Asshaiból, hogy Stannist szolgálja? Miért nevezik Asshait Árnyékmentinek? Miért lepődtek meg sokan, amikor az utolsó évadzáró epizódban Varys egyik pillanatban még Napdárdában volt, a következőben meg Daenerysszel az oldalán hajózott VISSZA Westerosba? Kérdések melyek megválaszolásához elengedhetetlen egy részletes térkép, lehetőleg magyar nyelven a hazai rajongók számára. Így büszkén mondhatjuk, hogy elkészítettünk számotokra egy magyar nyelvű, a teljes Ismert Világot ábrázoló térképet, hogy ezt követően földrajzilag is nyomon tudjátok követni kedvencetek útját olvasás vagy sorozatnézés során.

Több mint 120 óra munka, számtalan kanyargós folyó, tucatnyi tó, némi túlzással ezernyi sziget (csak az Ezer Szigetek esetében 178 sziget került a térképre), hegyek, dombok, erdők… néhány kihívás, amivel találkoztunk. A munkát ez követően a fordítás nehezítette meg: bármennyire is rajongunk Pétersz Tamás és Novák Gábor munkájáért, mert mesteri szintén adták vissza az angol kiadást magyar nyelven, a fordítás olykor nem következetes. Az egyes könyvekben ugyanazt a helységnevet újra és újra máshogy fordították le: Harvest Hall a Kardok Viharában Gabonavár, a Sárkányok Táncában már Aratócsarnok, a Martell-ház székhelye, Sunspear volt már Napföld, Naposvár, Napvár, végül pedig Napdárda; s olykor maguk is belezavarodnak a hasonló kifejezésekbe, mint a Síkvidék, Folyóvidék, Patakvidék vagy Síkföld. Amennyiben a különböző fordításokat is feltüntettük volna, a térkép túlságosan zsúfolt lenne, így a javított kiadások fordítását vettük alapul ahol lehetett, kiegészítve A Tűz és Jég Világa kötetben közölt helységnevekkel, ami Popovics Ferenc és Aranyi Gábor munkája.

Névtelen

Martin alapelve a világa megalkotásakor a középkori viszonyokat idézi: nincsen mindenre kiterjedő, részletes térkép; csupán a főbb kastélyok, és nagyobb városok pontos elhelyezkedése ismert a hivatalosan kiadásra került térképekből. Az „atlaszunk” készítésekor így megkülönböztettük 1) a valóban „hivatalos” helységek fekvését azoktól, 2) melyek lokalizációját tematikus fórumokon körültekintően találgatnak a rajongók vagy a The Lands of Ice and Fire térképgyűjtemény „Utazások” térképe alapján kikövetkeztethetünk. A történet fő cselekményszála Westeroson játszódik, így tudásunk is az ott élő bölcs emberekével egyezik meg: magyarán, minél távolabbra megyünk keletre, annál kevesebb tudásunk van, mind történelmileg, mind a kultúrát illetően, de még földrajzilag is. Asshai hajósai pedig féltékenyen őrzik a Sáfrány-szoroson túl fekvő földekről megszerzett ismereteiket.

Az Ismert Világ hatalmas, csaknem 8500 mérfölddel (~ kb. 13680 km) terpeszkedik nyugat-kelet irányba, míg észak-déli kiterjedése 7000 mérföld (- kb. 11266 km). A mesterek úgy sejtik, hogy a világ gömb alakú, de még egyetlen hajósnak sem sikerült körbejárnia azt. Így összesen négy kontinenst ismerünk jelenlegi tudásunkkal: Westerost, az Ismert Világ nyugati részén, a Hét Királyságnak otthont adó földrészt; Essost a legnagyobb ismert szárazföldet, ahol a Szabad Városok, Valyria romjai, a Dothraki tenger a távoli Yi Ti és Asshai fekszik; az ettől délre húzódó Sothoryost, a sűrű dzsungellel borított kontinenst, melynek felderítését a levegőben terjengő betegségek teszik lehetetlenné; s végül de nem utolsósorban Ulthost, a Jáde-tenger távoli részén fekvő földrészt, melyről még azt sem tudni, hogy egy nagyobb sziget, vagy kontinens-e valójában. Néhány mester azon is vitatkozik, hogy létezik-e egy északi, sarki kontinens a világ tetején, de a jéggel borított tenger, a Fehér Pusztaság lehetetlenné teszi ennek igazolását.

Néhány régiókról a nevükre kattintva olvashatsz már bővebben: Észak, Koronaföldek, Vas-szigetek, Folyóvidék, Dorne, Síkvidék, Szabad Városok, Rabszolga-öböl

A szárazföldek között tengerek és óceánok húzódnak. A legnagyobb ezek közül a Napnyugati-tenger, egy széles óceán, ami Westerostól és a Nyár-szigetektől nyugatra húzódik, és melyen még senki nem volt képes áthajózni. A legnyugatibb ismert pont a Farwyn-ház uralta Magányos Fény, a Vas-szigetekhez tartozik. A Nyár-tenger Westeros déli határától fut végig Essos alatt egészen Nagy-Moraq szigetéig, elválasztva a kontinenst Sothoryostól. Nagy-Moraqtól keletre, a qarthi Jade Kapuk után a Jáde-tenger található Kelet-Essos, Ulthos és Sothoryos észak-keleti félteke között. Számos nagy nemzet és város fekszik a partjai mentén, mint Yi Ti és Asshai például, s megannyi nevezetes sziget töri meg türkiz vizét. Keletre haladva a Sáfrány-szoroshoz ér az utazó, ami egy általunk (még) ismeretlen világ felé vezet. Westerost és Essost a Keskeny-tenger választja el egymástól. Valóban keskeny a többihez képest, „csak” 300 mérföld (~ 483 km) szélességgel terpeszkedik a legszélesebb részeinél. Szinte napi szintű kereskedelem zajlik a habjain a Hét Királyság és a Szabad Városok között. A Nyár-tengertől egy szigetlánc választja el, az ún. Lépőkövek, melyek az egykor Westerost és Essost összekötő földnyelv maradványai. Legvégül pedig az északi Reszkető-tenger, ami a második legnagyobb a víztömegek közül. Essostól északra, Westerostól észak-keletre terül el. Partjai mentén sorakozik Braavos és Lorath, valamint az olyan távoli városok, mint Morosh, Ibben és Nefer. A keleti vízeiben az Ismer Világ legnagyobb szigetcsoportja található, az Ezer Sziget.

Úgy tudni, hogy a bolygó egyike a nyolc planétának, ami a nap körül forog. Hét Vándornak nevezik ezeket a szabad szemmel is látható csillagokat, melyek a tengerészek leghűségesebb társai az utazásaik során, s amiket a Hét Isten számára ajánlottak fel az andal vallásban. A Vörös Vándor, a Kovács csillaga, lehet hozzánk a legközelebb, ugyanis az év szinte minden éjszakáján látható. Rajtuk kívül más csillagképek is tarkítják az éjszakai eget: a Jégsárkány, a Vénasszony Lámpása, a Csődör példának okáért. Egyetlen hold kering a bolygó körül, melynek változásával nyomon lehet követni a hónapokat. Egy legenda szerint egyszer volt egy második hold is az égen, ami túl közel merészkedett a naphoz, meghasadt és milliárdnyi sárkány özönlött a földre.

A csillagokról bővebben ide kattintva olvashatsz.

Jól ismert tényező, hogy az évszakok nem az általunk ismert menetrend szerint váltják egymást: kiszámíthatatlan egy évszak hossza, így a nyarak akár évekig elhúzódhatnak, és a hagyomány úgy tartja, hogy ezeket évekig tartó tél követi majd. A mesterek, akik Westeros minden várában megtalálhatóak állandóan figyelemmel kísérik a nappalok és az éjszakák hosszát, és tanácskozva az óvárosi Fellegvárral megjósolják az évszakváltozást, bár még nem sikerült rendszert találniuk benne. George Martin egyszer úgy nyilatkozott, hogy mindennek jelentősége lesz majd a könyveiben, így reménykedhetünk, hogy választ kapunk a szélsőséges jelenségre.

ShadowA világban olyan természeti erők tevékenykednek, melyek előttünk is ismeretesek: napfény, tűz és levegő. Azonban más erők is munkálkodnak, melyeket nem lehet egyszerűen megmagyarázni: a természet törvényeit meghazudtolva miként emeltek egy 300 mérföld hosszú, 700 láb magas jégfalat a kezdetleges eszközökkel az ősök? A vörös papok és a qarthi boszorkánymesterek miként képesek varázslatot végrehajtani? A köznép egyszerűen „varázslatnak” nevezi, a mesterek inkább a magasabb rejtelmek kifejezést használják, azzal a hittel, hogy mindent meg lehet a tudomány és a logika nyelvén magyarázni, csak tudásunk még nem ér fel ehhez.

Ugyancsak mesterek nagyjából fél millió évesre datálják a világ létezését, bár egyesek szerint ennél jóval többre tehető. A hagyomány szerint a jelen történelem 12000 évvel ezelőtt vette kezdetét, amikor az Első Emberek átözönlöttek Westerosra és háborúba kezdtek az erdő gyermekeivel, a kontinens őslakosaival. A közöttük kialakult négyezer évnyi békét az ún. Hosszú Éjszaka törte meg, melynek során Másoknak nevezett jég- és fagydémonok törtek rájuk a messzi északról. Legyőzésüket követően megépült a Fal, hogy esetleges visszatérésüket megakadályozza. Kétezer évvel ezután, az essosi andalok hasítottak ki maguknak jókora földterületet Westerosból, hogy megalapítsák saját királyságaikat, elűzve az erdő gyermekeit a Falon túlra. Ötezer évet ugorva, miután a hódító Valyria legyőzte a Rhoyne folyó mentén kialakult városállamok laza szövetségét, a túlélők elmenekültek és Dorne-ban telepedtek le a Martell-ház engedélyével. Valyria dicsősége hatszáz év múlva áldozott le egy természeti katasztrófa következményében. A valyr vér egyetlen túlélő családban maradt fent, a Targaryenekben, akik sárkányaikkal meghódították Westerost, és kialakították az általunk ismert politikai rendszert és földrajzi határokat.

Az egyes címekre kattintva bővebben olvashatsz az eseményekről.

Yi Ti Arany Birodalma után a westerosi Hét Királyság alkotja a legnagyobb egybefüggő nemzetet – leszámítva persze néhány essosi barbár kultúrát, de ezen területeket nehezebben lehet meghatározni fennhatóság és befolyás tekintetében: ilyen a Dothraki tenger, vagy Jogos Nhai Pusztái. A többi királyság jóval kisebb: Omber pásztori népe, vagy birkatenyésző lhazarok a Rabszolga-öböltől keletre. Ezeken kívül Essosra a városállamok uralma jellemző leginkább, mint a Szabad Városok, a Rabszolga-öböl városai, a Jáde Kapukat őrző Qarth, és az Árnyékmenti Asshai.

Arya_Stark_Braavos_607

A térképet ezen a linken éritek el. Mivel a képfájl nagy méretű, célszerű nem mobilnettel nekiesni. Jó böngészést!

Vélemény, hozzászólás?